Как Google ще увеличи стойността си 10 пъти?
По време на неотдавнашно събитие за търсене с изкуствен интелект пазарната стойност на Google спадна със 100 млрд. долара заради слабите резултати, което накара хората да се съмняват в жизнеспособността на търсачката в стил ChatGPT.
Разработването на чатбот, който може да се превърне в печеливш бизнес, обаче може да се окаже предизвикателство.
Освен това, въпреки присъствието на Google Assistant в продължение на седем години, Google все още не е успяла да монетизира своя интерфейс за чат търсене.
Внедряването на чат сесия за всяко търсене би струвало значително повече, отколкото управлението на традиционна търсачка.
Сегашния метод на търсене
Сегашният метод за търсене на Google включва създаването на огромен индекс на мрежата, който се сканира, класира и категоризира, като най-подходящите записи се появяват в резултатите от търсенето.
От друга страна, търсачката в стил ChatGPT би изисквала активиране на огромна невронна мрежа, моделирана по човешкия мозък, при всяко търсене, генериране на текст и търсене на фактическа информация в големия индекс.
Според доклад на Ройтерс цялата тази допълнителна обработка би струвала много повече пари. Обменът на изкуствен интелект, като например голям езиков модел, вероятно ще струва десет пъти повече от стандартното търсене по ключови думи, което може да доведе до допълнителни разходи в размер на няколко милиарда долара.
Google Bard
Една от оценките в доклада на Morgan Stanley предполага, че Google ще понесе допълнителни разходи в размер на 6 млрд. долара годишно, ако „ИИ, подобен на ChatGPT, обработва половината от заявките, които получава, с отговори от 50 думи“.
Друга оценка на консултантската фирма SemiAnalysis твърди, че това би струвало 3 млрд. долара.
В първоначалната си публикация за своя чатбот „Бард“ Google намекна, че времето на сървъра е проблем, като заяви, че ще започне с „олекотена версия на модела“ на езиковия модел на Google.
Все пак е интригуващо, че Google е предпазлива по отношение на мащабирането, тъй като вече работи в мащаб, който е по-малък от този на повечето компании, и би могла да се справи с всяко необходимо изчислително натоварване.
„Мащабът“ е само въпрос на това, за което Google иска да плати.
Разходите за търсене са по-голям проблем за Google, отколкото за Microsoft, тъй като търсенето е основната дейност на Google, докато Microsoft не трябва да се притеснява толкова много за него.
При 8,5 милиарда търсения всеки ден разходите на Google за едно търсене могат да се натрупват бързо. Председателят на Alphabet Джон Хенеси заяви пред Ройтерс, че Google се стреми да намали разходите си, но в най-лошия случай вижда това като „проблем за няколко години“.
Все още не е ясно колко пари могат да бъдат спечелени от чатботовете, които трябва да предоставят директни отговори.
И гласовите асистенти на Google, и на Amazon не успяха да генерират печалба след години на мислене за монетизация в стил „ще го разберем по-късно“. OpenAI, създателят на ChatGPT, начислява такси на база генерирана дума, което не е практично за търсачките.
За Google остава въпросът дали интерфейсът с чатботове ще доведе до повече или по-малко приходи от реклами в сравнение със старата търсачка.
Ако предоставянето на незабавен и точен отговор води до по-малко време, прекарано в Google, в сравнение с ровенето в списък с десет сини връзки, нито едно от финансовите изчисления на тези нови търсачки не изглежда благоприятно.