Продажбите на електромобили намаляват за девети пореден месец
Продажбите на електрически превозни средства в Ирландия продължават да намаляват
Продажбите на електрически превозни средства (ЕПС) в Ирландия намаляват за девети пореден месец, което бележи значителен спад в разпространението на тези екологични превозни средства.
Тази тенденция е особено тревожна, като се има предвид спешната необходимост от намаляване на въглеродните емисии и преминаване към по-чисти видове транспорт.
Спадът в продажбите на електромобили подчертава предизвикателствата при прехода към устойчив транспорт
Последните данни показват спад в продажбите на електромобили на годишна база, като през първата половина на 2024 г. се наблюдава спад от 24,9% в сравнение със същия период на 2023 г.
Този постоянен спад подчертава предизвикателствата, пред които е изправена Ирландия при постигането на амбициозните си цели в областта на климата, особено в транспортния сектор.
Правителствените цели за внедряване на електромобили остават непостижими
Ирландското правителство си е поставило за цел до 2030 г. по пътищата на страната да се движат 845 000 електрически превозни средства като част от своя План за действие в областта на климата.
Сегашният темп на внедряване на електромобили обаче показва, че е все по-малко вероятно тази цел да бъде постигната.
Общият брой на електрическите превозни средства, лицензирани в Ирландия между януари и юли тази година, е 12 765, което представлява спад от близо 25 % в сравнение със същия период на миналата година.
Експертите изразяват загриженост за спада в продажбите на електромобили
Професор Брайън Колфийлд, експерт по транспорта в колежа „Тринити“, изрази значителна загриженост относно спада в продажбите на електрически превозни средства. Той отбеляза, че електрическите превозни средства са от решаващо значение за намаляване на емисиите в транспортния сектор, на който се пада значителна част от въглеродния отпечатък на Ирландия.
„Електрическите превозни средства вероятно са най-въздействащата част от Плана за действие в областта на климата, когато става въпрос за транспорта“, каза той. „58% от емисиите, които ще отнемем от транспортния сектор, трябва да дойдат от подобряването на нашите превозни средства, това не са само частните електромобили, а и автобусите и тежкотоварните превозни средства.“
Общественото възприятие и образованието играят роля за приемането на електрическите превозни средства
Матю Сили, председател на Ирландската асоциация за електрически превозни средства, обяснява спада в продажбите на електрически превозни средства с липсата на обществено разбиране и дезинформация за тези превозни средства.
„В общественото пространство все още има много лоша информация за електромобилите“, каза той. „През последните няколко месеца я чухме от дилърите, че хората не искат електромобили“.
Сили подчерта, че образованието е от ключово значение, като подчерта, че електрическите автомобили могат да задоволят нуждите на повечето водачи от пътуване, тъй като средностатистическият водач изминава по-малко от 100 км на ден.
Недостатъците в инфраструктурата допринасят за ниските продажби на електромобили
Друг съществен фактор, допринасящ за спада в продажбите на електромобили, е ограничената обществена инфраструктура за зареждане. Надя Адан, която управлява автокъща в Уиклоу, отбеляза, че липсата на достъпни точки за зареждане е основен възпиращ фактор за потенциалните купувачи.
„Виждам, че все повече хора се интересуват от хибриди, защото поне не се налага да зависят от пълна електрическа система за зареждане“, каза тя.
„Те също така могат да разчитат и на бензина си.“
Адан също така спомена, че безпокойството за пробега е често срещано опасение сред водачите, които често предприемат дълги или разнообразни пътувания.
Усилията на правителството за подобряване на инфраструктурата за зареждане
Въпреки тези предизвикателства ирландското правителство се ангажира да увеличи броя на публично достъпните точки за зареждане.
Министърът на транспорта Еймън Райън наскоро обяви плановете си за инсталиране на 131 нови публични точки за зареждане на електромобили по основните пътища до края на 2025 г. Понастоящем в държавата има над 2400 публични зарядни точки.
Реакции на индустрията и бъдещи перспективи
Докато някои производители преразгледаха целите си да продължат да произвеждат бензинови и дизелови автомобили и през 2030 г., други са оптимистично настроени за бъдещето на електромобилите.
Професор Брайън Колфийлд предупреди, че да се разчита единствено на електромобилите е рисковано и че настоящият спад в продажбите вероятно ще доведе до неизпълнение на целите, заложени в Плана за действие в областта на климата.
„Така или иначе ще пропуснем целите си, но ще ги пропуснем още повече“, предупреди той. Въпреки това Сили остава обнадежден, че с преминаването на пазара към ранно мнозинство, общественото възприятие и подобряването на инфраструктурата ще доведат до по-широко разпространение на електромобилите.
Заключение: Необходимост от спешни действия
Постоянният спад в продажбите на електромобили в Ирландия подчертава необходимостта от спешни действия за справяне с предизвикателствата, възпрепятстващи прехода към устойчив транспорт.
Чрез подобряване на общественото образование, усъвършенстване на инфраструктурата за зареждане и поддържане на ангажимента за постигане на целите в областта на климата Ирландия може да работи за постигане на амбициозните си цели и намаляване на въглеродния си отпечатък.