Управление на европроекти управление на европроекти
ChatGPT

Когато лекарите и лидерите в областта на информационните технологии в здравеопазването възприемат мисленето „ИИ като съюзник

Дхрув Суямпракасам е главен изпълнителен директор и основател на компанията за виртуално здравеопазване iCliniq. Нейният лекарски панел се състои от повече от 3500 лекари от над 80 специалности в САЩ, Великобритания, ОАЕ, Индия, Сингапур и Германия. Той вярва, че ChatGPT и други подобни модели с изкуствен интелект не са заплаха за здравеопазването, а неговото усъвършенстване. И казва, че ползите от тях едва сега започват.

В iCliniq Суямпракасам развива това, което той нарича „AI като съюзник“. Фокусът е върху разбирането на истинскияпредимствата и ограниченията на ChatGPT. Той признава ChatGPT и други приложения с изкуствен интелект като средства за повишаване на производителността както на виртуалните, така и на личните доставчици на здравни услуги.

Интервюирахме Суямпракасам, за да обсъдим възгледите му за ИИ. Той разказа за някои от специфичните предизвикателства, пред които е изправена телемедицината, и описа как ChatGPT и други подобни УЗД могат да помогнат за преодоляването им.

Q. Кои са някои от предизвикателствата, пред които е изправена телемедицината и за които ChatGPT може да помогне?

A. Понастоящем САЩ са изправени пред недостиг на лекари и изглежда, че това няма да се подобри скоро. Според Асоциацията на американските медицински колежи през следващото десетилетие САЩ ще се сблъскат с недостиг на 37 800 до 124 000 лекари по всички специалности и подспециалности.

-25% ОТСТЪПКА ОТ ХОСТИНГ jump.bg намаление

С времето за изчакване на нови пациенти, което вече се е увеличило рязко и е средно около 26 дни на големите пазари, според AMN Healthcare, добавянето на недостиг на лекари ще доведе до по-голяма здравна криза. Това в крайна сметка ще допринесе за намаляване на качеството на грижите, които пациентът може да получи, и е особено вярно за пациентите, живеещи в селски райони, където вече има проблеми с достъпността.

В допълнение към недостига на лекари, ефективното управление на тяхното време става все по-обременяващо. Лекарите прекарват средно по над три часа на ден в работа с документи. След всяко посещение на пациент те трябва да обобщят и надлежно да документират посещението – да добавят всички направени актуализации в досието на пациента или да създадат нови досиета на пациентите.

Този отнемащ време процес често кара лекарите да прегарят, увеличавайки потенциала за грешки в документацията или недоказани досиета.

Тъй като лекарите продължават да прекарват повече време в административни задачи, те имат още по-малко възможност да се съсредоточат върху научните изследвания. Поради това се забавят постиженията, като например изследването и тестването на нови рецепти, намирането на лекарства за болести и дори въвеждането на иновации в грижата за пациентите и тяхното преживяване.

Q. Твърдо вярвате, че ChatGPT не е заплаха за здравеопазването. Моля, опишете вашия подход „ИИ като съюзник“ и как той се отнася до лекарите, работещи в областта на телемедицината.

A. Твърдо вярвам, че трябва да се обучаваме и да използваме наличните технологични постижения, особено ChatGPT. Много хора се страхуват от потенциалната сила, която тя може да даде. Лично аз виждам потенциала, който тя има в полза на лекарите, като същевременно отстранява проблемите, които съществуват в нашата здравна система.

Технологията с изкуствен интелект може да подпомогне образованието и обучението на студентите по медицина, като им предоставя информация и подробни обяснения за медицински концепции, процедури и планове за управление, служейки като ценен учебен ресурс за студентите по медицина, който им помага да разберат сложните теми.

Технологиите с ИИ също така ще могат да подпомагат лекарите в обучението на пациентите, като обясняват медицинските състояния, плановете за лечение, инструкциите за употреба на лекарства и възможните странични ефекти. И накрая, лекарите, фокусирани върху медицинските изследвания, могат да използват помощ от ИИ при прегледа на съответната литература и обобщаването на ключовите резултати – извличане на информация от огромни данни, което прави изследванията по-ефективни.

Все още е важно да се отбележи, че ИИ е в начален стадий на развитие и все още трябва да бъде запазен за лекарите. Той има предимства, които ще улеснят живота и ежедневните задачи на добре образованите лекари.

В моята компания съм приложил подхода „ИИ като съюзник“. Този начин на мислене ни позволява да разберем способността на ChatGPT и други ИИ да подобрят работния ни опит.

Нашият екип разглежда ИИ като технология, която може да помогне за развитието на нашия бизнес модел и подход към клиентите. С напредването на технологиите винаги е важно да се признаят както ограниченията, така и достойнствата им. В областта на здравеопазването специалистите трябва да бъдат в крак с новите технологии, които могат да бъдат внедрени в техните практики.

Признаваме ChatGPT и други технологии с изкуствен интелект като средства за повишаване на производителността на доставчиците на здравни услуги, както и на тухлените и виртуалните болници, които искат да използват технологията.

Това не е наша конкуренция, а съюзник. В сектора на здравеопазването вярваме, че винаги ще има нужда от подход, ориентиран към човека. Лекарите все още трябва да бъдат силно ангажирани с анализа на ИИ. ИИ обаче може да помогне за облекчаване на някои от административните задачи и да повиши общата ефективност, като остави на лекарите повече време да се съсредоточат върху грижите за пациентите и медицинските изследвания.

ИИ може да помогне за подобряване на качеството на телездравните посещения на пациентите чрез премахване на езиковите бариери и различните културни разбирания. ИИ може също така да предостави на лекарите подходящ език за предаване на новини на пациентите по начин, който те разбират.

Освен това ChatGPT-4 има способността да спомогне за ускоряване на творческото мислене, необходимо за решаване на проблеми и в крайна сметка да бъде от полза за цялата екосистема на здравеопазването в бъдеще. С помощта на генеративните подобрения на ИИ лекарите вероятно ще могат да откриват нови решения на здравни проблеми, които досега са имали ограничено лечение.

Ако бъде правилно прилаган и наблюдаван, ИИ има потенциала да доведе до по-добри резултати за пациентите и да допринесе за напредъка на световното здравеопазване.

Q. Ако погледнем към тези гореспоменати предизвикателства пред телездравето, които описахте, как точно ChatGPT може да помогне за преодоляването им?

A. ИИ може да се използва за решаване на много предизвикателства в системата на здравеопазването. Като минимум ИИ може да се използва, за да помага на лекарите да изпълняват ефективно административни задачи, да действа като съветник за изследователски мисли и да осигурява подкрепа за вземане на решения.

За административни задачи, ChatGPT може да се интегрира в платформи за телемедицина, за да се осигури първоначална оценка и сортиране на пациентите. ИИ може да задава подходящи въпроси за признаци, симптоми, медицинска история и други релевантни подробности, след което да предоставя препоръки въз основа на установените протоколи.

Това може да спомогне за рационализиране на процеса и да гарантира, че пациентите ще получат своевременно подходящи грижи. То може също така да помогне при диференциалните диагнози, възможностите за лечение и насоките въз основа на предоставените симптоми и съответната информация.

Освен това изкуственият интелект може да помогне при нарастващия недостиг на лекари, особено в селските райони. В местата, където може да е трудно да се получи медицинска помощ, ChatGPT може да съдейства за отговаряне на въпросите на пациентите относно техните състояния, да предостави ресурси и информация за това къде да се потърси лична помощ и дори да започне процес на доставка на лекарства до дома на пациента.

В момента сме в начална фаза на внедряване на технологии, свързани с изкуствения интелект, за да намалим времето за реакция на нашите лекари. Намираме начини, по които необходимата предварителна административна работа да се актуализира и подготвя автоматично, така че нашият квалифициран екип от лекари просто да може да отговори своевременно на медицинското запитване на пациента.

Много е важно да се отбележи, че макар ChatGPT да може да оказва ценна помощ, тя не трябва да замества опита и преценката на обучените здравни специалисти. То трябва да се използва като инструмент за подпомагане на техните експертни възможности и за подпомагане на процеса на вземане на решения.

Q. Как изглежда бъдещето на изкуствения интелект в телемедицината след пет години?

A. ИИ започва да утвърждава своето място в технологиите за здравеопазване и това е нещо, което ще продължи да се наблюдава през следващите години. Моята прогноза е, че цифровата диагностика ще се развива с помощта на ИИ, тъй като камерите на телефоните стават все по-усъвършенствани.

По-конкретно, тъй като камерите на телефоните стават все по-интелигентни, това вероятно ще окаже влияние върху личната диагностика. Личните посещения позволяват на доставчиците на здравни услуги да прегледат поведението на пациента и да получат визуална представа за това как се справя той. С помощта на изкуствен интелект, фотография и видеочатове лекарите вече могат да получат същата представа за състоянието на пациента, без да са в една и съща стая с него.

На свой ред ИИ ще може да се използва като инструмент за цифрова диагностика. В дерматологията например камерите ще могат да помагат при диагностицирането на кожни заболявания. Освен това за тези, които подозират, че имат полово предавана инфекция, може да са в състояние да споделят снимка от уюта на собствения си дом и да получат правилна диагноза и дори фармацевтично лечение, доставено до вратата им.

Накратко, ще видим снимките като пропусквателна линия, която да дава информация за това, което лекарят търси в диагнозата, без да се налага да вижда пациента.

Back to top button